Saturday, October 13, 2007

太陽照常升起(The Sun Also Rises)

完場後,朋友在電話中問:「你覺得好看嗎?」我想了想,只能答:「我需要一點時間慢慢消化...」當時,腦海中的好幾個形容詞是「有趣、好點子、不太明白......」

《太陽照常升起》讓我想起《巴別塔》......「瘋 戀 槍 夢」四個看似不相關的故事,人物關係卻是千絲萬縷。在這四個荒誕悲劇中,不管他們選擇以哪種方式來過活 /了結問題,不管(也沒有)對錯,太陽依然照常升起。

我最喜歡「瘋」這個故事,看似荒誕莫名,卻充滿味道,不管故事、攝影、以至配樂都一直牽動著我的情緒。房祖名飾演的傻戇純情山區男,自然得很;而她的「瘋母」更給我留下非常深刻的印象,貌似全知賢的周韻演技精湛,表面上瘋瘋癲癲的,眼底裡卻蘊含著那份癡情的執著,太讚了!

此片的四個故事,將人物關係交錯的時序大兜亂,表面上看似重重結構,卻又是可有可無。由於劇情有點零碎,末段我已在故事的碎片上迷路了。或許這也是為了切合此片的主題:不管你明不明白,覺得好不好看,太陽明天依然會照常升起;又或許在太陽多升起三百次後,我會突然想通呢!

很喜歡久石讓的配樂,而黃秋生的一支「梭羅河」亦給我帶來驚喜。。。

2 comments:

Anonymous said...

What a coincidence! I just watched "The Sun Also Rises" last night, and I have the same feelings for the movie.

I like the "Madness" story most, and the performance of Zhou Yun is so impressing.

As you said, her madness was so natural and at the same time, she lets the audience feel that she has some login behind. She's such a strong-minded mother, but at the same time went mad because of the sad 60s'/70's they were living in that she lost her husband in those iconic missions.

I have also reviewed your profile, we are both born in similar years and am also a Taurus. Like Paris, movie and cultural stuffs :)

Unknown said...

Hello!! thanks for visit n comment!
I enjoy to share my feelings on movies, travel... my life through this blog, it is so happy to hv someone similar to me.

Wellcome to greenyjay.
Happy New Year!!